Hva er Google Analytics?

Hva er Google Analytics?

Kan man utnytte Analytics til å effektivisere markedsføringen?

Google Analytics er et gratis måleverktøy som mange bruker i dag. Her kan man enkelt se hvor mange potensielle kunder som er inne på nettstedet på et valgt tidspunkt.

Dette er grunnleggende analytics bruk som de aller fleste får til. Dette sier allikevel lite om nytteverdi av markedsføring i seg selv, men når en bruker analytics på den måten det er laget for – blir resultatet noe annet.
Hvor kommer trafikken fra?

Trafikken som kommer inn på nettsiden kommer alltid fra en plass, det kan være direkte (www.call2action.no), via Google, 1881, Facebook, nyhetsbrev osv.

Når man kombinerer dette med å se hva hver enkelt bruker gjør inne på nettsiden begynner nytteverdi/effekt av markedsføring å åpenbare seg.
Hva gjør potensielle kunder på din nettside?

Tracking av trafikk

Når Google Analytics blir satt opp skikkelig, gjerne på en god nettside, legges det inn ønskede ”mål”. Det vil si at en måler en handling (eller flere) som man ønsker at kunder skal utføre når en er på nettsiden din. Det kan være de som kjøper i nettbutikken og trykker ”bestill”, de som trykker ”send” på et bestillingskjema, ”send på et kontaktskjema” eller de som trykker ”legg i handlekurv” uten å gjennomføre kjøpet.
Velg markedskanalene med høyest nytteverdi.

Resultatet av dette er at du som eier av et nettsted kan se hvordan de som handler hos deg kom inn på nettsiden. Du kan også se hvor lenge de som kommer fra Google er på nettsiden, hvor mange forespørsler du fikk på bakgrunn av det siste nyhetsbrevet eller at 23% av alle henvendelser kom via en ipad.

Nå kan vi si at nytteverdi av internettmarkedsføring er målbart.