Annonsere på Google

Google-annonsering for nybegynnere

Annonsering på Google kan være det smarteste en bedrift gjør

Interessert i annonsering på Google, men vet ikke hvor man skal starte? Her kommer et lite lynkurs i Google AdWords; annonsering på den desidert største søkemotoren i verden.

Hva er Google Adwords?

Google AdWords er et annonseringsprogram som lar deg være synlig i Google søket for å nå potensielle kunder som er interessert i tilbudene dine. AdWords kan brukes enten du vil bygge merkevare, selge produkter/tjenester eller øke trafikk til nettside.

Annonsering på nett. Funker det?

På verdensbasis er det over 100 billioner Googlesøk hver eneste måned, og dette er et tall som vokser og vokser. Det handler om å se, og bli sett. Er man ikke på første siden, så er man som oftest ikke et alternativ.

For et konkret eksempel på nytteverdi fra AdWords, så har vi en kunde i kategorien fotografi og video. De brukte 1.600 kr til en helg på Google AdWords annonsering, og i løpet av den tid så økte omsetningen med 24.900 kr, utelukkende fra Google-annonseringen. En annen kunde startet en sparkesykkelkampanje, kun på AdWords, med 2000 kr som ukesbudsjett. Et par dager etter så pakket kunden ned 8 sparkesykler med en snittpris på 1.890 kr pr stk.

– Slike solskinnshistorier er ikke unike, men bortimot forventet for våre kunder.

Begreper innen Google-annonsering

Før vi tar et dypdykk inn i AdWords-verden er det viktig å ha et par basis begreper på plass. Vi starter derfor med en oversikt over de viktigste glosene Google opererer med:

Søkeord: Ord eller fraser du velger som beskriver det du tilbyr, de bestemmer også hvilke søk dine Google Adwords annonser skal vises i.

Bud/kost per klikk (CPC): Det beløpet du er villig til å betale for hver gang noen klikker på Google Adwords annonsen din.

Dagsbudsjett: Et maksimum beløp man angir for å begrense hvor mye en daglig vil bruke på Google.

Visninger: Totalt hvor mange ganger din Google Adwords annonse har blitt vist til søkere.

Klikkrate (CTR): Prosentvis hvor mange av de som har sett Google Adwords annonsen, som faktisk klikker videre til nettside.

Konverteringsrate: Prosentvis hvor mange av de som har klikket på Google Adwords annonsen, som kjøper/fullfører et gitt mål.

Kvalitetspoeng (QS): Et estimat over hvor bra et søkeord, er i forhold til dine Google Adwords annonser og landingssiden for å få relevant trafikk til en hjemmeside.

Er Google Adwords riktig for min bedrift?

Dette er det vanligste spørsmålet vi som mediebyrå møter i forbindelse med Google. Generelt er AdWords et genialt medium, men effekten kan også variere fra bedrift til bedrift. Da er det ofte tre hovedgrunner for ikke å annonsere på Google; (1) du opererer i en ekstremt snever bransje, (2) det er for mye konkurranse på Google eller (3) hjemmesiden din er rett og slett for dårlig til å sende kunder videre til.
– Gjelder noen av disse punktene deg? Ikke? Da går vi videre.

Hva er målet med annonseringen?

Før en starter en kampanje må man først definere mål og mening, for så å kunne bygge en optimalisert kampanje. Dette er også viktig for å måle om AdWords har vært en suksess; for eksempel så kan en veldedig organisasjon ha et mål om 20 nye frivillige, mens en nettbutikk for barneklær vil kanskje ha 50 ekstra fullførte kjøp med snittpris på 50 kr per konvertering.

Å VÆRE RELEVANT

Likt som i det organiske søket vil også plassering hos Google AdWords bli basert på prinsippet om relevans. Det vil si at nivået på innhold på hjemmesiden spiller en rolle, samt hvor gode dine søkeord, annonser og kampanjer er. Når en bygger Google-kampanjer skal derfor gjennomgående kvalitet være første prioritet.

Dersom man ikke har denne kvaliteten til grunne vil du betale langt mer enn andre annonsører, og er man fullstendig irrelevant, kan en ende opp med ikke å bli vist i det hele tatt.

OVERVÅK, TEST OG FINPUSS

Som du sikkert har skjønt, så er det mye tankegods og arbeid som skal legges ned i både bygging og administrasjon av en AdWords-kampanje. Dersom man ikke har tid til eller erfaring på Google kan det lurt å bruke sertifiserte Google-partnere til jobben. Det som er viktig å tenke på da, er hvor mye det er forsvarlig å betale for tjenesten. Mange tilbydere ligger faktisk på rundt 40% i administrasjonsgebyr, og i ekstreme tilfeller har vi sett kunder som betaler opp imot 70 % av Google budsjettet til byråer. Vi i Call2action tar kun 25% av beløpet til administrasjon av Google AdWords, og håper med det at vi kan sette en bedre prisstandard for bransjen.